dilluns, 3 de desembre del 2012

Les habilitats lingüístiques i les seves característiques

Hi han quatre habilitats lingüístiques que hem de tenir en compte a l'hora d'expressar-nos: llegir, escriure, parlar i escoltar, com també aspectes importants que trobem en aquestes.

Llegir: és el procés mitjançant el qual es comprèn un text escrit.

Isabel Solé va publicar al 1992 un llibre titulat: "Estratègies de lectura":

- Llegir és un procés actiu perquè qui llegeix ha de construir el seu propi significat del text.

- Llegir és aconseguir l'objectiu que ens hem marcat, ja que sempre llegim per algun motiu i per alguna finalitat.

- Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text, ja que la persona que llegeix ha de fer-se seu el text relacionant-ho amb tot allò que ja sap, i anar transformant tot allò que ja sabia amb les aportacions del text.

- Llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència continu, ja que qui llegeix formula una hipòtesi sobre el significat del text que llegirà, i també de les seves parts mentre va llegint. Això ho fa a partir d'algun elements del text, dels seus interessos i coneixements previs, i així, a mesura que va llegint va verificant les hipòtesis inicials i en va triant de noves.


Escriure: és el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu  A l'hora d'escriure hem de tenir en compte 3 aspectes:
- Aspectes formals (cal·ligrafia, relació so-grafia, etc.)
- Aspectes lingüístics (gramàtica, fonètica, morfologia, semàntica,...)
- Aspectes discursius: procés de composició del text (redacció, revisió), característiques o propietats dels text (adequació, coherència  cohesió, correcció,...)  i la tipologia textual.


Parlar: és expressar el nostre pensament a través del llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.

Escoltar: és comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge pronunciat oralment.

En l'habilitat d'escriure, com he esmentat anteriorment, hem de tenir en compte aspectes discursius, com les característiques o propietats del text i el procés de composició d'un text. A continuació teniu un resum d'aquests:





El procés d'elaboració d'un text, el qual es composa de tres parts: planificació, composició i revisió, els qual explico a continuació:


PLANIFICACIÓ
En la planificació, hem de reflexionar, establir els objectius que es volen aconseguir amb el text, fer una selecció determinada de la informació i ordenar-la.

Primer de tot em de saber el tipus de destinatari a qui volem dirigir el nostre escrit, ja que depenent d'aquest, el lèxic i el grau de formalitat que utilitzarem variarà. S'ha de tenir en compte la fórmula de tractament, el gènere, etc. També s’ha de triar el tema del qual volem parlar, quins objectius volem assolir, quin tipus de text serà, com per exemple narratiu, descriptiu, explicatiu, o persuasiu, etc. Com volem escriure el nostre text es important, tenint en compre l'extensió i l'estructura.
En segon lloc tenim la recollida d'informació sobre el tema, la qual podem obtenir per documents, informant-nos amb llibres, internet, per apunts, o per un mètode molt utilitzat com ho es  la pluja d'idees, que consisteix a escriure tot allò que et passi pel cap relacionat amb el tema triat anteriorment. 
En tercer i últim lloc trobem la selecció i ordenació de la informació, on ,com be diu el títol, em de seleccionar la informació i idees que volem que apareguin en el nostre escrit o que creiem que son més importants, com també ordenar-les seguint tècniques d'agrupació: per grups o per mapes conceptuals. 


COMPOSICIÓ
A l'hora d'estructurar el text, per a que sigui coherent haurem de tenir en compte les característiques de la coherència, la cohesió i l'adequació. Els text ha d'estar estructurat per paràgrafs, els qual podem parlar d'una sola idea en cadascun com també podem incloure varies idees en un sol. Aquesta organització i distribució de les idees en paràgrafs dependrà de la persona i de com vulgui fer-ho, això si, distingint els paràgrafs introductoris, expositius i conclusius.
Dos aspectes bàsics a l'hora de redactar el text són l'ús de connectors ja que son fonamentals per organitzar i relacionar els paràgrafs  i les frases entre ells, com també la correcta puntuació per poder estructurar el text i delimitar el significat exacte del missatge. 

Per acabar, dir que l'estil es molt important, i aquest engloba l'adequació, la claredat, la precisió  la concisió, i variació, altres punts claus per fer una bona redacció. 
Com a consells d'estil, cal evitar cacofonies, l'abús d'adverbis acabats en -ment, frases llargues i limitar l'us de possessius.


REVISIÓ
El fet de revisar és una part més a l'hora d'elaborar un escrit, i podríem dir una de les més importants, cosa que no tots pensem ni fem per mandra.
Es bo revisar, fer un cop d'ull al text abans d'entregar-lo encara que creiem que esta tot correcte; cal llegir-lo amb atenció, no nomes fixant-nos en l'ortografia i lèxic, si no en el contingut, l'adequació, les idees, l'estructura,...


Fa un dies, a la classe de COED vam haver de fer l'elaboració d'un text seguint els pasos. Aquesta classe em va servir per adonar-me de que a sovint, no seguim aquests passos claus per fer un bon escrit, els qual són convenients: Abans de fer un escrit, pensar bé el tema del que vols parlar, que vols dir en aquest, fer esborranys i anotar les idees principals que vols que apareguin, com després, organitzar-les i fer l'escrit en brut, revisant-lo per aixi garantir l'èxit en el definitiu.

Us animo a visitar aquesta pàgina web on trobem una presentació amb la síntesi dels passos a seguir per fer un bon escrit:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada