Llegir: és el procés mitjançant el qual es comprèn un text escrit.
Isabel Solé va publicar al 1992 un llibre titulat: "Estratègies de lectura":

- Llegir és aconseguir l'objectiu que ens hem marcat, ja que sempre llegim per algun motiu i per alguna finalitat.
- Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text, ja que la persona que llegeix ha de fer-se seu el text relacionant-ho amb tot allò que ja sap, i anar transformant tot allò que ja sabia amb les aportacions del text.
- Llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència continu, ja que qui llegeix formula una hipòtesi sobre el significat del text que llegirà, i també de les seves parts mentre va llegint. Això ho fa a partir d'algun elements del text, dels seus interessos i coneixements previs, i així, a mesura que va llegint va verificant les hipòtesis inicials i en va triant de noves.

Escriure: és el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu A l'hora d'escriure hem de tenir en compte 3 aspectes:
- Aspectes formals (cal·ligrafia, relació so-grafia, etc.)
- Aspectes lingüístics (gramàtica, fonètica, morfologia, semàntica,...)
- Aspectes discursius: procés de composició del text (redacció, revisió), característiques o propietats dels text (adequació, coherència cohesió, correcció,...) i la tipologia textual.

Escoltar: és comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge pronunciat oralment.
En l'habilitat d'escriure, com he esmentat anteriorment, hem de tenir en compte aspectes discursius, com les característiques o propietats del text i el procés de composició d'un text. A continuació teniu un resum d'aquests:
El procés d'elaboració d'un text, el qual es composa de tres parts: planificació, composició i revisió, els qual explico a continuació:
PLANIFICACIÓ
En la planificació, hem de reflexionar, establir els objectius que es volen aconseguir amb el text, fer una selecció determinada de la informació i ordenar-la.

En segon lloc tenim la recollida d'informació sobre el tema, la qual podem obtenir per documents, informant-nos amb llibres, internet, per apunts, o per un mètode molt utilitzat com ho es la pluja d'idees, que consisteix a escriure tot allò que et passi pel cap relacionat amb el tema triat anteriorment.
En tercer i últim lloc trobem la selecció i ordenació de la informació, on ,com be diu el títol, em de seleccionar la informació i idees que volem que apareguin en el nostre escrit o que creiem que son més importants, com també ordenar-les seguint tècniques d'agrupació: per grups o per mapes conceptuals.
A l'hora d'estructurar el text, per a que sigui coherent haurem de tenir en compte les característiques de la coherència, la cohesió i l'adequació. Els text ha d'estar estructurat per paràgrafs, els qual podem parlar d'una sola idea en cadascun com també podem incloure varies idees en un sol. Aquesta organització i distribució de les idees en paràgrafs dependrà de la persona i de com vulgui fer-ho, això si, distingint els paràgrafs introductoris, expositius i conclusius.
Dos aspectes bàsics a l'hora de redactar el text són l'ús de connectors ja que son fonamentals per organitzar i relacionar els paràgrafs i les frases entre ells, com també la correcta puntuació per poder estructurar el text i delimitar el significat exacte del missatge.
Com a consells d'estil, cal evitar cacofonies, l'abús d'adverbis acabats en -ment, frases llargues i limitar l'us de possessius.
REVISIÓ
El fet de revisar és una part més a l'hora d'elaborar un escrit, i podríem dir una de les més importants, cosa que no tots pensem ni fem per mandra.
Es bo revisar, fer un cop d'ull al text abans d'entregar-lo encara que creiem que esta tot correcte; cal llegir-lo amb atenció, no nomes fixant-nos en l'ortografia i lèxic, si no en el contingut, l'adequació, les idees, l'estructura,...
Fa un dies, a la classe de COED vam haver de fer l'elaboració d'un text seguint els pasos. Aquesta classe em va servir per adonar-me de que a sovint, no seguim aquests passos claus per fer un bon escrit, els qual són convenients: Abans de fer un escrit, pensar bé el tema del que vols parlar, que vols dir en aquest, fer esborranys i anotar les idees principals que vols que apareguin, com després, organitzar-les i fer l'escrit en brut, revisant-lo per aixi garantir l'èxit en el definitiu.
Us animo a visitar aquesta pàgina web on trobem una presentació amb la síntesi dels passos a seguir per fer un bon escrit:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada